Vitamíny bez cenzury

Rutin – extra porce výživy pro Vaše cévy a žíly

Rutin.jpg

Věděli jste, že nejlepším přírodním zdrojem rutinu v naší stravě je prastará obilovina – pohanka? Rutin byl objeven v roce 1842 v listech routy vonné, odkud dostal rutin svůj název. Latinské rodové jméno „ruta“ je odvozeno z řeckého slova „rhyomai“, což v překladu znamená „léčit“. Již z tohoto faktu vidíme, že routa byla známá jako léčivá rostlina již od pradávna.

Základní informace

Rutin, někdy nesprávně označován názvem vitamin P, je látka přírodního původu, která má zajímavé účinky na lidské zdraví. Jedná se o látku světle žluté barvy, která je částečně rozpustná ve vodě. Chemicky jde o složitou sloučeninu, která se řadí mezi bioflavonoidní glykosidy, zkráceně označované jako bioflavonoidy. Bioflavonoidy patří do různorodé skupiny látek, které jsou řazeny mezi sekundární rostlinné metabolity, to znamená, že se přirozeně vyskytují v rostlinách. V naší stravě jsou tedy důležitým zdrojem bioflavonoidů výhradně potraviny rostlinného původu. K bioflavonoidům se řadí asi 60 sloučenin, které mají celkově pozitivní vliv na lidské zdraví, většinou působí antioxidačně a podporují cévní zdraví.

Funkce v organismu člověka

Rutin je látka s osvědčeným působením na lidské zdraví, avšak všechny mechanismy jejího působení nejsou stále zcela přesně vysvětleny, a proto je nutný další výzkum v oblasti působení rutinu na lidské zdraví.

Mezi nejznámější účinky rutinu patří podpora cévního systému – zlepšuje křehkost krevních kapilár a zvyšuje pružnost cévní stěny. Díky tomu se rutin s oblibou využívá při poruchách prokrvení dolních končetin, otocích dolních končetin nebo při hemoroidech. Rutin pozitivně působí na zlepšení křehkosti krevních kapilár, což se využívá zejména při zvýšené lomivosti a propustnosti krevních vlásečnic. Tyto stavy mohou být vyvolány například chorobnou krvácivostí v organismu nebo změnami na sítnici oka při diabetu neboli cukrovce. Rutin patří mezi důležité antioxidanty, to znamená, že napomáhá likvidovat reaktivní volné radikály, jejichž nadměrné množství v organismu působí negativně. Díky tomuto mechanismu působení zvyšuje účinek vitaminu C, protože, jako další antioxidant, zabraňuje jeho oxidaci.

Rutin se vyskytuje v recepturách léčiv i doplňků stravy a jeho užívání je vhodné v rámci preventivní i léčebné výživy.

Dostatečný příjem rutinu podporuje:

  • snížení křehkosti a propustnosti krevních vlásečnic a kapilár,
  • pružnost cév,
  • snižování cholesterolu,
  • antioxidační působení,
  • cirkulaci krve v organismu,
  • léčbu hemeroidů,
  • účinek vitaminu C,
  • léčbu nadměrného krvácení z nosu.

Doporučený denní příjem

Oficiální hodnota doporučené denní dávky (DDD) pro rutin není v současnosti stanovena.

Všeobecné doporučení příjmu rutinu je 60 až 100 mg/den pro dospělou populaci. Pro děti do 10 let je doporučená denní dávka 20 až 60 mg rutinu za den – dle věku. V rámci preventivní výživy se většinou doporučené hodnoty pohybují okolo 100 mg/den. V rámci léčebné výživy jsou doporučované hodnoty příjmu rutinu okolo 120 až 150 mg/den.

Při užívání rutinu ve formě doplňků stravy nebo léčiva prosím vždy dodržujte doporučené dávkování dle návodu výrobce. Doporučení jednotlivých výrobců se mohou lišit v závislosti na obsahu aktivní látky v daném přípravku. Ohledně užívání rutinu se vždy poraďte se svým ošetřujícím lékařem nebo lékárníkem. Při užívání rutinu nejsou známy žádné negativní vedlejší účinky. Kromě přecitlivělosti na účinnou látku (rutin), nejsou známy žádné jiné kontraindikace.

Pokud preferujete rutin ve formě doplňku stravy, nakupujte vždy jen kvalitní přípravky, u kterých si jste jisti jejich složením a jakostí. Dávejte přednost nákupu v lékárnách, zdravých výživách nebo na ověřených e-shopech přímo od výrobců doplňků stravy. Na vyžádání by Vám měl každý dobrý výrobce doplňků stravy sdělit podrobnosti ohledně výroby přípravku.

Historie

Rutin byl objeven v roce 1842 v listech routy vonné, odkud dostal rutin svůj název. Routa vonná (Ruta graveolens) je stále zelený polokeř, který je vysoký až 80 centimetrů. Latinské rodové jméno „ruta“ je odvozeno z řeckého slova „rhyomai“, což v překladu znamená „léčit“. Již z tohoto faktu vidíme, že routa byla známá jako léčivá rostlina již od pradávna. Routa byla také často zmiňována v tradičních herbářích známých bylinářů Janči a Zentricha. Jejím domovem je jižní Evropa a u nás se pěstuje spíše výjimečně na zahradách, skalkách nebo polích. Využívanou drogou je zejména sušená kvetoucí nať nebo pouze list sklízený během května a června. Nejčastěji se připravuje léčivý čaj, macarát, tinktura nebo prášek. Díky vysokému obsahu rutinu působí pozitivně na lomivost krevních kapilár a související problémy. Při je užívání je nutné dávat velký pozor na předávkování – ve větším množství je jedovatá!

Nejdůležitější přírodní zdroje

Rutin je látka přírodního původu a vyskytuje se pouze v rostlinách a rostlinných surovinách. Proto jsou zdrojem rutinu ve výživě člověka pouze potraviny rostlinného původu.

Mezi nejvhodnější zdroje rutinu ve stravě patří:

  • pohanka obecná,
  • routa vonná,
  • kůra citrusových plodů,
  • chřest,
  • slupky jablek a rajčat,
  • ovoce - nektarinky, broskve, lesní plody, kiwi, banány, švestky, višně a třešně, borůvky, 
  • výluh zeleného nebo černého čaje.

Ve středoevropských podmínkách je bezesporu nejvýznamnějším a tradičním zdrojem rutinu ve stravě pohanka. Jedná se o prastarou, přirozeně bezlepkovou plodinu, která má široké využití v kuchyni. Maximální koncentrace rutinu se nachází v jejích květech – a to až 400 mg ve 100 g sušiny. Následují listy, semena, stonek a nejméně rutinu je v kořenu. V loupaných semenech – takzvaných kroupách – je obsah rutinu okolo 20 mg ve 100 g sušiny. Praktické terapeutické využití mohou mít i pohankové slupky, ze který je možno připravit čajovou směs (společně s dalšími bylinami) a připravovat čajový odvar. V kulinářském zpracování pohanky bychom měli dávat pozor na tepelnou úpravu – tepelným zpracování pohanky obsah rutinu klesá! V současné době je k dostání široké spektrum výrobků z pohanky – pohanková mouka, kroupy, krupice, sušenky i pečivo.

Velmi jednoduchý je recept na lahodnou, výživnou a zdravou snídani z pohanky: Večer namočíme pohankové kroupy do studené vody a necháme přes noc nabobtnat. Ráno propláchneme vodou, smícháme s čerstvým nebo sušeným ovocem, jogurtem nebo tvarohem a ořechy dle chuti. Můžeme přidat kokos, kakao, skořici nebo dosladit rozmačkaným banánem nebo medem. Tuto snídani připravíte velice rychle a jednoduše a prospějete svému zdraví!

Automatický překlad do češtiny k dispozici (návod pro nastavení)
Zdroj: www.youtube.com

Toxicita

Rutin je považován za látku zcela netoxickou, pokud je využívána z přírodních potravinových zdrojů nebo z kvalitních doplňků stravy dle doporučeného dávkování výrobce. Nejsou známy žádné kontraindikace pro užívání rutinu a nejsou známy žádné negativní vedlejší účinky při jeho užívání. Protože rutin je látka rozpustná ve vodě, nadbytečné množství v organismu se bezpečně vyloučí močí, aniž by nadměrně zatěžovalo náš organismus. Proto se předávkování v žádném případě nemusíme obávat. Pouze u jedinců s přecitlivělostí na rutin se může výjimečně při nadměrném příjmu projevit nevolnost, bolesti žaludku, zvracení nebo průjem.

Schválená zdravotní tvrzení

Dle aktuálního seznamu schválených zdravotních tvrzení, který vydal EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin) nejsou pro rutin vydána žádná schválená zdravotní tvrzení.

Nejvýznamnějším zdrojem rutinu je pohanka. Pohanka obecná (Fagopyrum esculentum) podporuje:

  • normální funkce dýchacího systému,
  • kardiovaskulární systém.

Zajímavosti

Zvýšený příjem rutinu je doporučován především pokud trpíte:

  • kardiovaskulárními potížemi,
  • častým krvácením z nosu nebo dásní,
  • křečovými žílami,
  • zvýšenou lámavostí a propustností krevních vlásečnic a cévních kapilár,
  • hemeroidy,
  • otoky dolních končetin,
  • velmi silným krvácením během menstruace,
  • aterosklerózou.

Jak jsme již zmínili v úvodu článku, rutin (nebo celá skupina bioflavonoidů) se někdy označuje jako vitamin P. Podle správné chemické praxe se však nejedná o vitamin, protože podle přesné definice jsou vitaminy látky, které jsou pro správné fungování organismu nepostradatelné, a náš organismus je nutně potřebuje pro své zdraví. Kdežto vitamin P (rutin) je látka pro organismus postradatelná. Pokud ho však pravidelně přijímáme, působí v našem organismu jako prevence a podpůrná léčba některých onemocnění.

 

--- konec článku ---